۱۳۸۹ مهر ۸, پنجشنبه

از رز تا تونی کورتیس . . .


در اینهفته هالیوود سه بزرگ خودرا یکی پس از دیگری از دست داده و سیاهپوش شد سه هنر مند بزرگی که برای جاودانگیشان بجز ستاره هایی که در هالیوود در کف خیابان نامشان را بر خود دارند هرکدام نامشان با فیلمی جاودانه گره خورده است تا نامشان همواره زنده نگاه بدارد .
اولین راهی گلوریا استوارت
Gloria Stuart بود که موقع مرگ 100 سال داشت . بازی فراموش نشدنی گلوریا در نقش رز پیر زن بازمانده کشتی تایتانیک که اورا کاندید بهترین بازیگر زن نقش دوم نمود .


نفر بعدی که به دیار باقی شتافت کارگردان بنام آرتور پن
Arthur Penn بود که شاید برای نسل جوان ما به اندازه گلوریا استوارت آشنا نباشد ولی نسل من و قبل از من شاهد شاهکار او بانی و کلاید Bonnie and Clyde بر پرده سینما بودیم که داستان واقعی زوج گانگستری در دهه 30 آمریکا را با بازی وارن بیتی Warren Beatty و فی دانووی Faye Dunaway به روی پرده آورد که برای او جایزه اسکار را بهمراه داشت.

نفر سوم هم که دیروز در خانه اش در گذشت کسی نیست جز تونی کرتیس
Tony Curtisکه این یکی را هم سن وسالهای من در دوران خوش گذشته که از ماهواره و کانالهای متعددی خبری نبود یک هفته منتظر میماندیم تا در کنار راجر مور بازیش را در قسمت دیگری از سریال کاوشگران ببینیم را بیشتر میشناسیم .کسی که نقش آفرینی اورا بارها در فیلمهایی چون بند باز و اسپارتاکوس و . . . ستوده بودیم و بزرگتر ها که در زندگیشان چند فیلم بیشتر از ما شاهد بودند, از بازی او در کنار جک لمون و مریلین مونرو در کاری از یکی از کارگردانان نامی تاریخ سینما بیلی وایلدر بنام بعضیها داغشو دوست دارن را بارها تعریف کرده بودند . تونی کورتیس با آنکه برای دریافت جایزه اسکار کاندید شده بود اگرچه او این جایزه رانبرد ولی عدم دریافت آن مانع نشد تا او در زمره سلطانهای فراموش نشدنی هالیوود قرار نگیرد و نامش جاودانی نگردد.

۷ نظر:

سجاد گفت...

تونی کورتیس با آنکه برای دریافت جایزه اسکار کاندید شده بود اگرچه او این جایزه رانبرد ولی عدم دریافت آن مانع نشد تا او در زمره سلطانهای فراموش نشدنی هالیوود قرار نگیرد و نامش جاودانی نگردد
حسین عزیز با این سخن شما کاملا موافقم.
حسین عزیز من یک زمانی تصورم این بود که آخر اطلاعات سینمایی هستم اما ظاهرا در مقابل شما هیچ هستم:دی
یک چیز دیگر حسین عزیز درست است که ما در زمان شما نبودیم اما بدلیل علاقه ای که به سینما داشتیم، در سنین پایین تر، و دسترسی که به مجلات و ... پیش از انقلاب شکوهمند داشتیم یک محدود اطلاعاتی داشتیم و داریم بالاخره(چشمک)

سجاد گفت...

حسین عزیز یک مورد دیگر فراموش شد. اگر اشتباه ننموده باشم در فیلم بندباز برت لنگستر هم حضور داشت، فرموشم نمیشود پدرم که دوستدار فیلم و برت لنگستر و اینها بود و بگونه ای آن را به بنده نیز انتقال داد کم سن و سال تر که بودیم فیلم بندباز را که با هم می دیدیم - دیگر صحیح و غیر صحیحش را نمی دانم - اما تعریف می نمودن که برت بدون بدلکار خود به تنهایی بار حرکات دشوار فیزیکی آن را بدوش می کشید. خوب شما ببینید هنرپیشگان آن دوران چه اشخاصی بودند و حال چگونه اند؟ یا همسر الیزابت تیلور که بود؟ نامش را فواموش نمودم!!!!! باورتان میشود؟؟؟! یا حتی آنتونی کویین، چه افرادی بازیگر درجه یک بودند و حال چه اشخاصی؟:( البته بازیگران این دوره نیز از نظر من بسیار خوب هستند بازیگرانی مانند تام هنکس، دنزل واشنگتن و تعدادی دیگر که نامشان به خاطرم نمی آید. اما واقعا آنها چیز دیگری بودند. و این سوی قضیه هم بازیگران ما هستند:( شما ببینید، بهروز وثوقی کجا این دوستان هنرمند جوان حال حاضر ما کجا؟ ناصر ملک مطیعی که مورد علاقه من هم نیست اما او هم به گفته ی بسیاری بازیگر توانایی بود. یا زنده یاد بیک ایمان وردی، آرمان، پرویز فنی زاده، فرزانه تاییدی، نادره، نصرت الله کریمی، پرویز صیاد و کلی بازیگر نمونه و تکرار نشدنی دیگر . اما حال چه؟ واقعا حالم بد شد حسین عزیز. سینمای ایران بگمان من بسیار دوران بدی را می گذراند. نمی گویم نابود شد چرا که به آینده آن امید دارم.

نیکابان گفت...

سلام
تا وقتی که کسی باشه از بانی و کلاید یاد کنه و دست کم پیرزن تایتانیک یادش باشه(من از گلوریا استوارت شناخت بیشتری ندارم) و فیلم های تونی کورتیس و بازی هاش رو در ذهن داشته باشه.. این هنرمندان هم زنده هستن..
من خودم بانی وکلاید یکی از فیلم های محبوب منه ..

سپیده گفت...

سلام
گلوریا استوارت را در تایتانیک به خاطر آوردم و امروز بی بی سی هم درگذشت تونی کرتیس را اعلام کرد....
هنرمندهای بی مانند هم یکی یکی دارند میروند:(

رنگینک گفت...

کامنتم نرسید انگار دوباره می نویسم!

بانی و کلارک رو به شکل ممنوعه از والدین در دوران دبیرستان خونه ی دایی م تماشا کردیم ...محو فیلم شده بودیم...

و تونی کرتیس ...چه حیف..فیلم بیینگ بویینگش تون زمان مورد علاقه ی من بود:)

گرد افرید گفت...

سلام مهربان
مرسی که به وبم می آیی

نامشان جاوید

با مهر

آشنای دیرینه این خاک گفت...

سلام استاد
نمیدانم بگویم همان بهتر که از وطن دورید یا نه..
همان بهتر از این وطن دورید و آوازه ظلم و جور حاکمان متعصب قدرت پرست را از دور میشنوید... ما هم که در این وطن ممنوع الخروجیم فقط برای دق کردن و مردن در راه آزادی مانده ایم
همان بهتر که مصدق ها و بازرگان ها و بهار ها رفتند از این وطن به غربت دیار باقی..
همان بهتر که نیستید تا ببینید که هر روز صبح دلنیشن طبیعت را در گوشه گوشه این خاک با خون دل نظاره گریم..
اندکی آزادی شاید این آه در سینه مانده را بدون آنگه رنگی یا دینی یا مقام و رتبه ای معنا داشته باشد در دل این خاک و در بین همه ملت ایران فرو کاسته شود..
استاد پوزش میطلبم اگر نوشته ام غمگین است که وجود انسان بر شادی یست ولی افسوس که آن را گم کرده ام
....
لینک صوتی را که قطعه حذف شده از آهنگ مرغ سحر توسط همایون سلطانی. که فقط یک بار توسط قمرالملوک وزیری اجرا شده است و پس از آن هیچ هنرمندی جسارت اجرای آن را نداشته است برایتان میگذارم.
http://www.youtube.com/watch?v=tlwU7Wodd8A
شاد و سر زنده و سبز باشید